tisdag 26 november 2013

Varför just på kvällen/natten ?!!

Sen typ några månader tillbaka har jag blivit jätte kreativ på kvällen/natten, jag kan få för mig att baka en massa bröd, storstäda eller liknade, har ingen lust alls att göra något på dagen då vill jag mest slappa men nu på natten då vaknar jag till liv, skumt det där!

Som nu ställde jag mig och gjorde en curry kyckling röra och stekpannebröd, blev verkligen hur gott som helst :)


       Recept på Curry kyckling röran :
1 kyckling filé
2 dl creme fraiche
1 msk majonnäs
citron saft
curry
vitlökspulver
salt
vitpeppar


Gör så här :
                                                             

Börja med att skär kycklingen i normal stora bitar och stek dessa i stekpannan, krydda med curry, salt och vitpeppar sen lägger du dem för att svalna. När kycklingbitarna är kalla skär du dem i ännu mindre bitar och


lägg dessa sen i en skål och ha i creme fraiche och majonnäs rör om och krydda sen med curry salt och vitlökspulver, hur mycket av curryn beror på hur mycket currysmak du vill ha. 
Ha sedan i några droppar citronsaft, klart !!!

ser kanske inte så god ut,  men oj va god den var !!

Recept på Stekpannebrödet:
Ca 10 st

2 dl fullkornsvetemjöl
1 dl havrekli
2 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl special 
2 msk olja 
2,5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk socker 
2 tsk bakpulver

Gör så här :

Blanda alla mjölsorter plus havrekli, salt, socker och bakpulver
Rör sedan i oljan och vattnet, knåda ihop detta till en smidig deg ( ta
 mer vetemjöl vid behov) Låt denna stå i ca 15-30 min.


Dela degen i ca 10 delar, beroende på hur stora bröd du vill ha, kavla ut dessa tunt.
stek dem sen på medelhög värme i en torr stekpanna ca 1,5 min på varje sida :) 
Lägg bröden i en köks handduk om du inte ska äta dem direkt.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar